Ezt olvasta már?

Több mint ötezren jelentkeztek keresztféléves képzésekre

Több mint ötezren jelentkeztek a 2019 februárjában induló keresztféléves képzésekre, a legnépszerűbbek idén is a gazdaságtudományi és műszaki képzések voltak -...

0

Sarkvidéki hideg: csúcson az abroncscsere szezon

A sarkvidéki hideg még több autóst kényszerít az abroncscserére. Ezekben a hetekben közel 1,5 millió autós cserélteti le nyári gumiját a jobban tapadó és sűrűbben lamellázott télire.


hirdetés

Ebben az időszakban 300.000 autós új téli abroncsot is vásárol, amire akkor van szükség, ha az abroncs profilmélysége 4 mm alá csökkent, vagy már futott 3-4 szezont és az anyaga elöregedett. A szezonra az abroncsgyártók is felkészültek. A Bridgestone például már defekttűrő technológiával kínálja legnépszerűbb téli és négyévszakos abroncsait is, mert az egyik legnagyobb közlekedésbiztonsági kockázat a havas úton bekövetkezett defekt.

Méterekben mérhető a különbség

Nedves útfelületen, egy 60 km/óra sebességgel haladó autó fékútja korszerű, innovatív mintázattal rendelkező téli abronccsal, 16 méter körüli, kopott abronccsal már a 20 métert is meghaladja, egy közepesen használt nyári gumival viszont még ennél is hosszabb, 22 méter körüli. Havas jeges útfelületen a fékút azonban jelentősen megnő! Egy csupán 40 km/óra sebességgel haladó, új téli gumikkal felszerelt autó megállásához 25 méter, használt téli gumival már 40 méter, míg kopott nyári gumikkal már több, mint 80 méter szükséges. A közúti forgalomban életek múlhatnak a métereken, hiszen ha egy hirtelen lefékező autó után, vagy egy úttestre lépő gyalogos előtt kell megállnunk, akkor minden centiméter számít.

 

7°C alatt is biztonságban: elsősorban a keverék és a profilmélység számít

Az autósok körében közismert, ha a napi átlaghőmérséklet 7°C alá csökken, akkor a nyári abroncsokat télire kell cserélni. A biztonságos téli közlekedés szempontjából ugyanakkor nem az átlaghőmérséklet, hanem a gumik alapanyag-keveréke és a profilmélység játszik kiemelt szerepet.

A téli autógumi lágyabb gumikeverékből készülnek, így alacsonyabb hőmérsékleten is megőrzik rugalmasságukat és jobban tapadnak, de ezeket is cserélni szükséges, ha a profilmélység 4 mm alá csökken. Ilyenkor ugyanis az abroncs nem tudja elvezetni a vizet, a havat, illetve a hókását a kerék alól, jelentősen veszít tapadóképességéből, a gépjármű pedig nehezebben irányítható.

„A téli abroncsok közlekedésbiztonsági előnyei ma már széles körben ismertek, de a defektek által jelentett kockázatoknak még csak kevés autós van tudatában, pedig élete során minden vezető átlagosan 6 defektet kap” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személygépjármű-abroncs üzletág vezetője. „A Bridgestone éppen ezért kibővítette DriveGuard technológiájának alkalmazását és defekttűrő változatban is kínálja legnépszerűbb téli és négyévszakos abroncsait” – tette hozzá a szakember.

Havas úton még veszélyesebb a defekt

A Bridgestone adatai szerint a magyar autótulajdonosok jellemzően 4, de akár 5 téli szezonon keresztül is használnak egy szett téli gumit, amellyel akár 50.000 km-t is megtesznek. Erre a futásteljesítményre átlagosan legalább egy defekt esik. A defekt télen fokozott kockázatot jelent, hiszen ilyenkor már délután 4 órakor sötétedik, a Bridgestone statisztikái szerint pedig a defektek 23%-a sötétedés után következik be, ráadásul minden második esetben lakott területen kívül, nehezen belátható és megközelíthető útszakaszokon.

A defekttűrő technológiával készült abroncsok használata éppen ezért a téli útviszonyok között fontos közlekedésbiztonsági előnyt jelent, emellett pedig szükségtelenné teszi a pótkerék használatát, ami a gépkocsik súlyának és üzemanyag-fogyasztásának csökkentésében is fontos szerepet játszik.

 

HAT VEZETÉSI JÓTANÁCS TÉLI UTAKRA A BRIDGESTONE-TÓL

Készen áll arra, hogy az időjárás hidegre fordultával szembenézzen a téli vezetés veszélyeivel? A vezetőknek minden évben fel kell frissíteniük téli vezetési ismereteiket, és emlékezniük kell ezekre az egyszerű vezetési tippekre.

1. Takarítson le mindent a járművéről!

Mielőtt a volán mögé ül, távolítsa el az összes havat és jeget a szélvédőről, valamint a jármű tetejéről és oldalairól. Ne felejtse el eltávolítani a kipufogócsövet esetleg eltömítő jeget sem, nehogy az égéstermékek visszaszivárogjanak a jármű utasterébe!

2. Emelkedőkön használjon alacsony sebességfokozatot!

Emelkedőn, alacsony sebességfokozatban jobb a kerekek tapadása. Ha havas úton vezet váltogassa a sebességet és a sebességfokozatokat a kerekek tapadásának maximalizálása, valamint a megcsúszás vagy kipörgés lehetőségének minimalizálása érdekében! Havas vagy jeges úton soha ne használja a tempomat-ot (automatikus sebességtartó)!

3. Vezessen óvatosan, és hagyjon nagyobb féktávot!

Járművének még téli gumikkal is nagyobb a féktávolságra, mint száraz útviszonyok között. Az ökölszabály az, hogy a száraz úton való fékezéshez képest háromszor nagyobb féktávolságot kell hagyni akkor, ha havas vagy jeges úton vezet. Ha gyorsan hajt, a még ennél is nagyobb féktávot kell hagynia. Ha nem szükséges, ne álljon meg az emelkedőkön! Minél gyakrabban kell teljes álló helyzetből újra elindulnia, annál nagyobb a kockázata annak, hogy elakad.

4. Ne üljön autóba, ha nem muszáj!

Ha nem feltétlenül szükséges hóban vezetnie, ne tegye! Amennyiben viszont nincs más lehetőség, összpontosítson az útra, és készüljön fel váratlan helyzetekre! Tanulmányozza az időjárás-jelentést is! Az útviszonyok ismerete segíti a megfelelő felkészülést.

5. Figyeljen a fekete jégre!

A fekete jég pont úgy néz ki, mint a pocsolya. Ha erre ráhajt, könnyen elvesztheti uralmát a jármű feletti. Ne feledje: ha egy út csúszósnak tűnik, jó eséllyel az is! Vezessen lassan, és tesztelje az esetleges feketejég-foltokat a kerekek enyhe elfordításával vagy enyhe fékezéssel!

6. Legyen tisztában a kifarolás vagy megcsúszás esetén alkalmazandó lépésekkel!

Amikor az első vagy a hátsó kerekek kipörögnek, az alábbi módon nyerheti vissza uralmát a jármű felett:

  • Vegye le a lábát a pedálokról! Kifaroláskor a gázadás és a fékezés sem segít, sőt még ronthat is a helyzeten. Az általános tanács kifarolás esetén az, hogy finoman kormányozzunk a csúszás irányába. Amint a jármű kerekei újra tapadnak, enyhén fékezhet vagy gyorsíthat!
  • Másként kell eljárni az első és a hátsó kerekek kipörgése esetén. Ha az első kerekek csúsznak, az enyhe fékezés segít az irányítás visszaszerzésében, ha azonban a hátsó kerekek csúsznak meg, akkor lassú gyorsítással érjük el ugyanezt a hatást.

·        A jármű teljes sebesség melletti csúszásakor hasonlóan járjon el! Vegye le a lábát a pedálokról, és kormányozzon óvatosan arra, amerre haladni szeretne!







0

hírek innen, onnan

Ez pipa: megoldódni látszik, hogyan fognak lélegezni a Marsra utazó űrhajósok

Mikroalgák cirkulálhatják a levegőt az űrhajók fedélzetén: az Európai Űrügynökség (ESA) megbízásából a Ruag Space svájci...

Erre készül a Főtáv - nagy változások jönnek

Folytatja a budapesti hőgyűrű kiépítését, és energiahatékonysági fejlesztésekkel bővíti hálózatát a Főtáv Budapesti...

Szandi őszintén vallott Vastag Csabához fűződő viszonyáról

Szemmel látható, hogy jól kijönnek egymással.

Négy tonna ajándékkal lepte meg az erdélyi családokat Orbán Viktor felesége

Az Ökumenikus Segélyszervezet 4 tonna ajándékából több mint 1000 erdélyi és csángó család részesül.

Halálos gázolás Cinkotán: gyalogost ütöttek el

Egy autó elgázolt egy gyalogost kedden este Budapest XVI. kerületében, a Szabadföldi úton. A nő a helyszínen meghalt közölte a Budapesti...

Lövöldözés történt Strasbourgban, sérültek is vannak

Strasbourg Két ember megsérült, miután lövöldözés tört ki a francia városban.

Példát statuált a bíró, letöltendőt kaptak a kamion szélvédőjét kidobó fiatalok

A két fiatal két éve dobott cementeszsákot az M7-es felüljárójáról egy kamionra, amelynek betört a szélvédője.

Egy Mercedesen mindig lesz maszk - interjú Robert Lešnikkel, a Mercedes dizájnigazgatójával

A német gyártó autóinak külső formatervéért felelős menedzsert az első nagy sorozatban készülő elektromos Mercedesről, az EQC-ről...

Parkolópályán van a szexuális életed?

Ha nem úgy megy a dolog, mint kéne, akkor nem árt utánanézni, mik lehetnek az okok, és mi a megoldás, hogy szexuális vágyaid újra...

Tét nélküli meccseken nyertek a már továbbjutott csapatok

A Porto hármat rúgott Isztambulban, a Schalke viszont nem kényeztette el a szurkolóit.

Julia Roberts lyukait dicséri egy szerencsétlenül elgépelt szalagcím

Azt akarták írni, hogy a korral jobbak lettek a szerepei, nem ezt sikerült leírni.

0

Sport

Kirakták Bödét a Fradiból.

Minősíthetetlen hétvégi viselkedése miatt egy hétre száműzte a Fradiból Böde Dániel csapatkapitányt Szergej Rebrov vezetőedző.

Képernyőn a Liverpool-Napoli és a Barcelona-Tottenham BL-mérkőzés - Sportmenü

A rövid pályás úszó-vb-t és a női kézilabda Eb-t is láthatjuk.

Verhetetlen: Hosszú Katinka újra büszkévé tette Magyarországot

A magyarok közül egyedül Hosszú Katinka jutott tovább a kínai Hangcsouban zajló rövidpályás úszó-világbajnokság keddi nyitónapjának előfutamaiból: a háromszoros olimpiai bajnok klasszis 400 méter vegyesen a legjobb idővel került a fináléba, 100 méter háton pedig harmadikként elődöntős.

Elképesztő teljesítmény: 20 perccel a 400 vegyesen elért győzelme után újabb döntőbe úszta be magát Hosszút Ka...

Az úszónő túljutott magánéleti válságán, ismét káprázatos formában van

Bravúr kell a továbbjutáshoz az Eb-n a női kézisektől

Nancy Utolsó középdöntős mérkőzését játssza a magyar női kézilabda-válogatott a franciaországi Európa-bajnokságon.

Hosszú Katinka az egyetlen magyar továbbjutó a rövidpályás úszó-vb első napján

400 vegyesen a legjobb idővel döntős, 100 háton harmadikként elődöntős.

A 96. percben lőtt mesteri szabadrúgásgólt a korábbi Barca-védő

Lucas Digne a 96. percben mentett pontot az Evertonnak a Watford elleni bajnokin.

Brutális erődemonstráció: óriási sikert aratott Hosszú Katinka.

Simán nyerte a 400 méteres vegyest Hosszú Katinka a Kínában rendezett rövidpályás úszó-vb-n.

Még csak 22 éves, de már most visszavonulna a Bayern francia sztárja

A visszavonulást fontolgatja a Bayern München 22 éves sztárja, Kingsley Coman.

22 évesen a visszavonuláson gondolkodik a franciák egyik nagy tehetsége

Kingsley Coman hiába a francia futball egyik nagy tehetsége, már a visszavonulás jár a fejében.

Hosszú Katinka megvédte világbajnoki címét 400 vegyesen

A 29 éves klasszis hatalmas fölénnyel, 4:21.40 perces idővel győzött.

0

Bulvár

Meghalt az Omega oszlopos tagja

Szomorú hírt közölt Facebook-oldalán az Omega együttes.

Mire hazaértek Németországból, kikapcsolták az áramot - Tartozás nélkül is elvitték a villanyórát a házukból

Szeged - Mindenféle előzetes értesítés vagy utólagos magyarázat nélkül kikapcsolta az áramot és leszerelte a villanyórát a szolgáltató egy idős házaspár frissen vásárolt szegedi házában, ahová most terveztek beköltözni. Számlatartozásuk nem volt, értetlenül álltak a történtek előtt. A szolgáltató hétfőn írásban elismerte nekik, hogy hibáztak, de magyarázatot nem adtak a történtekre. Viszont délután visszakapták az áramot.

A 16 évesek nagy része "megy a lecsóba"? Odaszúrt a miniszter Pokorninak

A CEU-ügyről és a lemorzsolódó diákokról is kérdezték Palkovics László innovációs minisztert az ATV-ben.

Rossz hír: több szombati munkanap jön, ezeken a hétvégéken kell dolgozni 2019-ben

Négynapos hétvégével kezdődik 2019, a következő évben összesen három háromnapos, három négynapos hétvége és három szombati munkanap lesz. Itt a teljes lista.

Visszavitték a menhelyre a beteg kutyát: 3 év múlva megható fordulatot vett a sorsa

Szörnyű állapotban találtak rá, szinte az összes szőre kihullott, de Reeva élete végül jóra fordult.

Napi horoszkóp december 11.: a Szüzek ügyei kedvezően alakulnak, a Skorpiók a környezetüknek bizonyíthatnak

Ma is érdemes elolvasnod a csillagok üzeneteit, mert izgalmas részleteket rejtenek az egyes csillagjegyek!

Arcon lőttek egy fideszes politikust

Vadászbalesetet szenvedett november végén Tasi Sándor, a Hajdú-Bihar Megyei Közgyűlés alelnöke, a történteket azonban eddig nem hozták nyilvánosságra.

Megdöbbentő, mi derült ki Koltai Róbertről

Túlzottan rajongott a lóversenyért a színész, meglepő módon szabadult meg a játékszenvedélyétől.

Hibázott a NAV, törölhetik az adókötelezettséget

Egy friss bírósági ítélet értelmében nem hivatkozhat a NAV az adómegállapítási jog elévülési idejének meghosszabbodására olyan esetben, amikor az adóhatósági határozat aláírása nem szabályszerűen történt meg. Ilyen esetben törölhetik az adókötelezettséget.

Lépre csalták Orbánt, besétált a csapdába

"Számomra gáz a fickó. Ijesztőnek is mondanám. A megfélemlítés a legjobb hatalmi fegyvere" mondja Orbán Viktorról David Goldblatt brit sport újságíró, aki a magyar fociról készült könyvet írni, amikor 2017-ben hazánkba látogatott.

Több tízezer forintot kaphattok vissza, ha nem felejtitek el ezt a határidőt

Közeleg a határidő, még egy hónapig igényelhetik vissza a sikeres nyelvvizsgájuk díját azok, akik januárban vizsgáztak.

blogmorzsák

Az iszlám homo­szexu­alitás története

A vallás titkos történelme sokakat felkavarhat. Csakhogy ne feledjük: az egész ötletet a görögöktől lopták!

Tudtad, hogy te is befolyásolhatod az uniós döntéshozatalt?

Az európai polgári kezdeményezés segítségével közvetlenül befolyásolhatod, hogy milyen kérdéssel foglalkozzon az EU.

715 nap anyatej

„A várandósság olyan kihívások elé állított, hogy 715 nap után az elválasztás mellett döntöttem.“

Nem azért a 205 forintért!

Mennyire életszerű, hogy egy buszraszállás előtt a közlekedési vállalat háromoldalú megállapodásait bogarássza az utas?

Az általános iskolásoknak azt tanítják, hogy a kakaó feloldódik a tejben

Miért baj, hogy a másodikos tankönyvben tévinformációkat találunk?

10 vagány mobilos kiegészítő 2018-ból

Az agyament apróságoktól a praktikus kiegészítőkön át a forradalmi megoldásokig terjed a válogatás.

Nagyon vicces Bayer Zsolt magyarázkodása a lebukása után

Lopott, hazudott, lebukott, és ki a hibás?

15 érdekes tény Ausztráli­áról, amit eddig nem tudtál

Ausztrália több szempontból is a világ egyik legsokszínűbb országa.

„Hogy hívják ezt a faszt?“

Szavazzunk, ki mit hall: mit mondott Kövér László?

Tanár úr kérem

Nemcsak a hallgatásra kellene megtanítani a gyere­keket, ha­nem a gondolkodásra, a kérde­zésre, a vitára is.

Matrica helyett zöldebb kapus rendszer jöhet

Ebben jobban érvényesül a szennyező fizet elve, és méltányosabb az átutazókkal is.

„Mindegyikünk abban hitt, tudunk valami jót csinálni közösen“

Interjú Beck Zolival és Kispál Andrással

0