Ezt olvasta már?


Dízelbotrány: a dízelautók átalakítását sürgeti a német politika

Fokozódik a dízelbotrány miatt a gyártókra nehezedő politikai nyomás a német kormány és az autógyárak szerdai "dízelcsúcs" találkozója, a "Nationalen Forum Diesel" előtt.

"Kutyakötelességük lenne helyreállítani a fogyasztók bizalmát és helyrehozni az elkövetett hibákat" - jelentette ki Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési miniszter a Bild am Sonntag lapnak adott interjúban. A miniszter az "autók mihamarabbi optimalizálását várja el a gyártóktól saját költségükön. "A találkozón elfogadható javaslatot várok az autógyártóktól" szögezte le a miniszter.

Barbara Hendricks szövetségi környezetvédelmi miniszter az ARD és a ZDF tévécsatornáknak adott interjúban kijelentette: az egyeztetésen az autógyártók által az Euro-5 és Euro-6 normás dízelmotorokra javasolt szoftverfrissítést csak a helyes irányba tett első lépésnek tekinti. Második lépésként az autógyáraknak a hardvermódosítást is el kell végeznie, mégpedig "saját költségükön".

Alexander Dobrindt ezt a lapinterjúban annyiban árnyalta, hogy "azt szakértőknek kell megvizsgálnia, hogy mely típusoknál van szükség utólagos hardvermódosításokra is".

Az ügy előzménye, hogy egy precedensértékű bírósági döntés több millió dízelautó tulajdonost bizonytalanított el autója jövőjét illetően, mivel esetleg behajtási tilalommal kell majd számolniuk egyes városokban. Egy baden-württembergi bíróság a közegészségügyi szempontok elsőbbségére hivatkozva pénteken elutasította a dízeljárművek stuttgarti belvárosi forgalomból való kitiltásának megakadályozására benyújtott keresetet.

Matthias Wissmann, a német autógyártók szakmai képviseleti szervezete, a VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) elnöke egy lapinterjúban annak a meggyőződésének adott hangot, hogy az autógyáraknak az Euro-5 és Euro-6 normás dízelmotorok vezérlőszoftverének a frissítésére tett javaslata legalább annyira csökkenteni tudja a károsanyag-kibocsátást, mint a városi behajtási tilalom. A teljes autóflotta tekintetében a nitrogén-oxid kibocsátást 25 százalékkal csökkentené a szoftverfrissítés - mondta.

Az utólagos hardvermódosítást Wissmann nem tartja gazdaságosnak és nem is látja technikailag értelmét, mivel "az esetek többségében több éves modellekről van szó".

Horst Seehofer bajor miniszterelnök, a jobbközép CSU elnöke egy vasárnapi televíziós interjúban hangsúlyozta, hogy ellenzi a dízelautók kitiltását a nagyvárosok központjából. Más megoldást kell találni, mert a tiltással csak azt lehetne elérni, hogy az autók elkerüljék a belvárosokat, de károsanyag-kibocsátásuk nem változna.

Célszerűbb különböző ösztönzőkkel a kevésbé káros technológiák felé fordítani a vásárlókat, a gyártókat pedig kötelezni kell arra, hogy alakítsák át saját költségükön a környezetvédelmi szabályoknak nem megfelelő autókat.

Kétségtelen, hogy történtek manipulációk. Ezeket ki kell vizsgálni, a gyártóknak pedig viselniük kell a következményeket, akár büntetőjogi értelemben is - húzta alá a ZDF országos köztelevízióban sugárzott interjúban az Audi és a BMW révén a német autóipar egyik központjának számító Bajorország kormányfője, aki a szintén CSU-s közlekedési miniszterhez és a koalíciós társ szociáldemokrata pártban (SPD) politizáló környezetvédelmi miniszterhez hasonlóan élesen bírálta a szektor szereplőit.

A dízelbotrány súlyosan rontotta a Németország számára kulcsfontosságú iparág tekintélyét, és ha a gyártókban nincs elég "belátás és alázat" az ügy feltárásához és a következmények vállalásához, akkor "keményebb intézkedésekre" lesz szükség - mondta Horst Seehofer.

Jelezte, hogy nem ellenzi azt az SPD-s javaslatot, miszerint lehetővé kell tenni, hogy az érintett vásárlók úgynevezett gyűjtőperek révén követelhessenek kártérítést a gyártóktól, és ne kelljen egyenként bírósághoz fordulniuk.

A dízelbotrány 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a Volkswagen csoportot (VW), hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a műszaki vizsgán folytatott mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogénoxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

Hasonló visszaélés gyanújába került a Daimler is, amely július közepén bejelentette, hogy önként módosítja a káros anyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait több mint hárommillió Mercedes-Benz típusú dízelautónál.

A Bild am Sonntag azt írta, hogy a BMW is alkalmazhatott olyan megoldást, amelynek révén a forgalomban az engedélyezettnél több nitrogénoxidot kibocsátó motor a mérési körülmények között a határértékeknek megfelelő kibocsátást produkál. A BMW szerint mindenben a jogszabályoknak megfelelően jártak el.

Az autógyártókra nehezedő nyomást növeli a Der Spiegel minapi leleplezése. A hírmagazin szerint a VW, a csoporthoz tartozó Audi és Porsche, valamint a Daimler és a BMW a kilencvenes évek óta több egyeztetett titokban technológiai és beszállítói ügyekről, és a gyártási költségekről, ami súlyos versenyjogsértés gyanúját kelti.

A lap szerint a dízelbotrány is a titkos, feltehetően jogsértő egyeztetés következménye, ugyanis a gyártók megállapodtak arról, hogy a költségtakarékosság érdekében kisméretű tartályt használnak a dízelmotorok kipufogógázát tisztító AdBlue adalékanyaghoz, és így végül arra kényszerültek, hogy a kibocsátási adatokat manipuláló eljárásokat alkalmazzanak, mert nem lehetett elég adalékanyagot tölteni az autókba ahhoz, hogy minden körülmények között a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően működjenek.

 







0


Ön szerint esélyes a Tisza Párt a Fidesz leváltására?




0
0

hírek innen, onnan

Kellemes, napsütéses idő lesz halottak napján

18-23 fok lesz napközben, aztán este jön a hidegfront.

Ezek a számok Orbán Viktort sem hagyják hidegen

Ezt rejti a jövő heti makronaptár.

Itt vannak az újabb részletek az Orbán Viktor – Donald Trump csúcstalálkozóról

Gazdasági, hadiipari és energetikai kérdések is napirendre kerülhetnek.

Magyarország nem nyilvánított részvétet az újvidéki tragédia évfordulóján

Az összes többi EU-tagállam részvétet nyilvánított.

Két fiatal élet veszett el egy tragikus balesetben Vágsellyénél

Szombat reggel, Vágsellye és Vágfarkasd között történt közlekedési balesetben két fiatal vesztette életét.

Tűzifa-maffia: új módszerekkel verik át a vásárlókat – Így nem válhatunk áldozattá

Új trükkökkel támad a tűzifa-maffia a 2025-ös fűtési szezonban. Az átverések kifinomultabbak, mint valaha, és már nemcsak az...

Fertőzést kockáztatsz, ha ezt a hajápolási trendet követed

Szakemberek szerint egyes hajápolási trendek többet ártanak, mint segítenek.

Hatalmas szaunafalu létesül egy felkapott hazai üdülőhelyen

December elejére elkészül a létesítmény.

0

Sport

Egy dolgot felrónak Szoboszlainak a Liverpool győzelme után

Négy vereség után nyert újra a Premier League-ben a bajnokcsapat.

Súlyos átverés áldozata lett Kerkez Milos, ráadásul Szalaht is belekeverték

Ebből még nagy baj lehet: komolyan visszaélnek a Liverpool magyar játékosának a nevével.

„Ez hihetetlen” – Angliában is ámulnak Tóth Balázs elképesztő bravúrján + videó

Hatalmas ölelést adott a vezetőedző a magyar válogatott kapusnak.

Átlagember éves fizetését ajánlotta fel a labdarúgó annak, aki megtalálja Halót

A Ramsey család tízéves beagle-je már hetekkel ezelőtt eltűnt.

Szenzációs hírt kapott Szoboszlai a Liverpool mai sorsdöntő meccse előtt

A magyar futballista óriási elismerésben részesült, a nemzetközi szaklap felülbírálta önmagát.

Vége a románcnak. Lamine Yamal bejelentette, hogy szakított Nicki Nicole énekesnővel

A Barcelona szélsője, Lamine Yamal bejelentette, hogy véget ért kapcsolata Nicki Nicole énekesnővel. A pár mindössze három hónapig volt együtt.

Gerrard élő adásban mondott ítéletet Slotról a fontos győzelem után

A Liverpool legendás középpályása először találkozott a holland vezetőedzővel.

Közel a megegyezés: a Real Madrid brazil sztárja Franciaországba igazolhat

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a Real Madrid a francia élvonalba adja kölcsön a brazil Endricket.

Őrület, mit csinált Szoboszlai az Aston Villa ellen – a Liverpool-szurkolók extázisban vannak!

Már mindenki a legendás Steven Gerrardhoz hasonlítja a magyar focistát, aki a jövőben akár csapatkapitány is lehet a PL-klubnál.

Azt hittük, nem lehet fokozni: Szoboszlai a Liverpool szívverése, ő az új Steven Gerrard

Több újságnál is honfitársunk a meccs embere. Akadtak lapok, amelyeknél a 9-es osztályzatot is kiérdemelte.

0
0

Bulvár

Férje kezét fogva jelentette be a hatalmas örömhírt a meseszép Várkonyi Andrea

Várkonyi Andrea és Mészáros Lőrinc újabb jótékony kezdeményezése: 200 millió forinttal támogatják a családokat.

Óriási a riadalom Moszkvában, Ukrajna oda vágott az oroszoknak, ahol a legjobban fáj

Az ukránok az orosz energiainfrastruktúra szívébe csaptak bele, oda, ahol a „Stratégiai gyűrű” három vezetéke találkozik Moszkva közelében. Ezekben benzint, dízelt és kerozint szállítottak az orosz csapatoknak.

A nyílt utcán kerítették be újpestiek Kubatov Gábort, elképesztő jelenet játszdóott le a kamerák előtt

A Fradi elnöke szorult helyzetbe került, de támadt egy mentő ötlete.

Orbán válaszút előtt: két szék között a padlóra eshet

Nem lehet egyszerre Vlagyimir Putyin és Donald Trump kedvében járni. Lényegében ezt üzente az amerikai elnök az orosz energiahordozók importjával kapcsolatos embargó alóli felmentés megtagadásával Orbán Viktornak, a

Mekkora pénzjutalommal jár a Kossuth-díj? Sokkal többel, mint gondolnád.

A Kossuth-díj története az 1848-as forradalom centenáriumáig, 1948. március 14-éig nyúlik vissza; ekkor vehették át első ízben az ország legkiemelkedőbb tudósai, művészei, ipari munkásai és földművesei a rango

Brutális baleset Ferihegynél: nagy a pánik

Óriási a pánik, több hatóság is már a helyszínen.

Óriási a boldogság. Évekig küzdött érte Ábel Anita: 50 évesen érkezik a következő

ÁÁbel Anita új fejezetet nyitott életében: 50 évesen jógaoktató lett.

Mostantól nincs visszaút: itt a dátum, jön az Euró Magyarországra

Újra napirendre került az euro bevezetése Magyarországon, amelyet most a bolgár csatlakozás 2026-os időpontja hozott a figyelem középpontjába. Bár a közös fizetőeszköz bevezetése nem élvez teljes társadalmi támo

0